|
|
8 augustus 2004, 20:49
|
|
|
Streetcars lid
|
Turbo Newbie vraagt om hulp!
Yup, ik weet praktisch niks van turbo's, maar ik zit er hard over te denken om er een op mijn 156-tje te zetten... Het enige wat ik kan vinden mbt het plaatsen van een turbo op een twinspark motor is die van Novitec. Zijn er nog andere turbo leveranciers of zijn turbo's niet universeel???? Verder ben ik op zoek naar Nederlandse sites die het hoe en waarom uitleggen van een turbo, dus voor een echte dummie als ik!!! Dus heeft er iemand advies of raad wat ik heb ff aan het turbo geweld geroken (ja mijn broertje heeft een Soebaroe Impreza GT Turbo gekocht, moest er ff mee sturen!!!!), dus ik wil zelf ook een turbo plus heel de ratteplan op mijn tuut hebben!!!! Ps... ff een vraagje van mijn broertje: die Subaru is getuned dmv een andere chip, lichter vliegwiel en een downpipe.... Wat is een downpipe???? Thnx!!
|
|
|
Today
|
|
|
|
|
|
|
8 augustus 2004, 21:54
|
|
|
Streetcars lid
|
Hier staat ook ineressante turboinfo:
http://www.turbochargers.nl/index.php?page=De%20turbo
Auto effe voorzien van een turbo is geen kattedrek, het kan (alles kan) maar het kost wat.
Hier:
http://www.nextek.ch
hebben ze ook turbo systemen die "achteraf" op auto's gezet kunnen worden. De 156 zie ik er niet bij, maar voor 6000 zwitserse franken (3900 euro) gaat de 150PK ts alfa van 150 naar 208 PK, voor 7500 franken (4900 euro) naar 238 PK.
(dan zit er ook nog een water/alcohol injectie systeem bij).
Groeten,
Janis
|
|
|
8 augustus 2004, 22:01
|
|
|
Streetcars lid
|
Greddy verkoopt ook universele turbokitjes
|
9 augustus 2004, 04:48
|
|
|
Streetcars lid
|
Ik zou zeggen, als je er zo weinig van weet.... begin er niet aan!
Tis niet zomaar een luchtfilterkitje wat je "ff" op je blokje schroeft. En ook als het erop zit moet je je goed beheersen (GOED warm rijden en GOED af laten koelen) anders kost het je klauwen vol geld.....
Je moet iig een spruitstuk kopen/zoeken/maken waar je je turbo op kunt monteren. Verder moet je een (gedeeltelijk) andere inlaat maken.
Ook is het handig om een goede Intercooler te monteren.
En dan heb ik het niet eens over de injectie. Een normale ECU gaat op tilt als de turbo boost gaat leveren, dus je moet een programmeerbare ECU fixen (tenzij je geluk hebt en een "turboECU" kan vinden ergens). Ook zullen je standaard injectoren het ws. niet bij kunnen houde (gevolg, arm mengsel -> motor kapot).
De vermogenswinst die je kan boeken (zonder je compressie te verlagen) staat echt in het niet tegen het werk wat je hebt om een non turbo blok te voorzien van een turbo (tenzij je een auto hebt die in de US of A heel populair is, dan hebben ze complete kits zo in het schap liggen, inclusief ECU's enzo). Dan kun je beter naar een turboblok zoeken en dat inbouwen en daaraan beginnen te tunen (druk omhoog, nog grotere injectoren en, als het blok het toelaat, een andere turbo ofzo)
Conclusie: "Bezint eer ge begint!"
|
|
|
9 augustus 2004, 12:10
|
|
|
Streetcars lid
|
Ja downpipe is de uitlaat na de turbo! Als moet je broertje naar het scn forum gaan en dan wordt hij door mij en andere geholpen met z'n vragen
Op een non turbo een turbo plaatsen, Ik zou het niet doen de auto is daar niet op berekend.
|
|
|
9 augustus 2004, 15:30
|
|
|
Streetcars lid
|
als het zinvol was een turbo te plaatsen voor "moderne" auto's had ik er al lang eentje of twee op mijn blokkie zitten...
maar toen ik wakker werd uit mijn natte droom en realiseerde dat je simpelweg het DUBBELE van de dagwaarde van de auto kwijt bent voordat je eenmaal alles geregeld hebt zodanig dat het langer dan 1 week heel blijft ben ik snel verder gaan dromen....
* turbo
* inlaatspruitstuk
* uitlaatspruitstuk
* uitlaat
* benzinepomp
* CDI
* aandrijfassen
* remschijven+blokken
* ophanging
voor die paar PK winst kun je beter het geld stoppen in een auto die dat van NATURE heeft (en daarmee enigzins berekend is op de toename van het vermogen), dat is waarschijnlijk goedkoper EN beter.
Volgens mij is het kopen van een 156 Brohl (228-245pk)goedkoper (heb ze al gezien tussen 15.000 en 19.000 euro), en als het ECHT lomp vermogen moet, kun je nog een GTA (250pk (vanaf 19000 euro gezien)) kopen.
kun je beter een 3.2 V6 24V kopen en dan 1.6 tspark impression op de achterkant plakken.
|
|
|
14 augustus 2004, 18:25
|
|
|
Streetcars lid
|
hmmm... ik ben toch nog aan het overwegen om voor de Novitec Turbo kit te gaan.... http://shophost.net/shop_n/catalog/d...6e8b874521e4da Het kost wat, maar dam heb je ook wat... en wbt remmen etc... Standaard heb ik al redelijk zware (lees goede) remmen rondom (voor dubbel geventileerd achter enkel geventileerd met goede brembo blokken) dus daar ben ik niet zo bang voor... Ik hou jullie op de hoogte!
|
|
|
14 augustus 2004, 22:39
|
|
|
Streetcars lid
|
Ik zou zelf voor die kompressor kit gaan, is wat duurder maar je hebt gelijk bij acceleratie een enorm koppel, en de temperaturen onder de kap zijn wat meer in balans. (ik hou nu eenmaal van Blowers)
Het aanschaffen van een gta is natuurlijk de ultieme optie, maar ook daar hangt een vet prijskaartje aan.
|
|
14 augustus 2004, 23:14
|
|
|
Streetcars lid
|
En dan zou ik op die GTA alsnog een Novitec Kompressor gooien
Betreffende de rest:
de motor is er al op berekend weet ik uit betrouwbare bronnen als je daar aan twijfeld moet je Stephan van Squadra een mailtje sturen die weet zeker of het kan.
Verder zal ik nog even verder zoeken ik weet nog wel een paar adresjes die turbo's op auto's van de fiat-groep schroeven maar of dat goedkoper als novitec wordt vraag ik ff voor je na.
Zelf ben ik met 2 turbo projecten bezig waarbij de kunde van Stephan meerdere malen gebruikt zal moeten gaan worden al is het alleen al voor het motormanagement dat aangepast moet worden.
|
|
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|